Ett gott ledarskap handlar i grunden om att förstå sig själv – sin personlighet, sina styrkor, utvecklingsområden, drivkrafter och behov. Det handlar också i hög grad om att vara lyhörd för och att försöka förstå sin omgivning och de människor man är satt att leda. Som chef behöver jag förstå hur jag påverkar min omgivning – och hur jag själv påverkas och reagerar. Vi samskapar hela tiden det som sker och det förhållningssätt jag väljer bidrar i högsta grad till de resultat som presteras. Ett tydligt ledaruppdrag och tillgång till verktyg och modeller hjälper mig givetvis i min ledargärning, men utan god självinsikt och inre trygghet som människa blir det svårt att nå långsiktig och verklig framgång i ledarrollen. Varje chef behöver hitta sitt eget personliga ledarskap.
Mot bakgrund av insikterna ovan innehåller våra ledarutvecklingsprogram alltid ett stort mått av personlig utveckling och självkännedom – det löper som en röd tråd genom samtliga processteg i programmet där deltagarna får möjlighet att reflektera över sig själva och sin egen situation oavsett vad det aktuella temat handlar om. Förutom en fördjupad självinsikt kopplat till den egna ledarrollen tillhandahåller vi praktiska verktyg och modeller som direkt kan användas i ledarskapet på hemmaplan.
Vår ambition är att insikter, kunskaper och utvecklingsmöjligheter ska integreras i varje individ både genom egen upplevelse och genom teori. Därför är våra utvecklingsprogram varvade med egna upplevelser genom olika övningar, egen reflektion både enskilt och tillsammans med andra, dialog i såväl mindre grupper som i storgrupp samt teoriavsnitt som sammanfattar aktuellt tema och där utrymme finns för ytterligare reflektion.
Vi presenterar relevanta teorier, verktyg och modeller som deltagarna praktiskt får arbeta med såväl under programmet som i sin specifika arbetssituation. Exempel på övningar hämtar vi ofta från deltagarnas egen verklighet, för att möjliggöra maximalt lärande och autenticitet som naturligt kan appliceras på arbetet i vardagen. Vi skapar tillsammans med deltagarna en lärande miljö där alla deltagares kunskaper och erfarenheter blir viktiga bidrag.
Samtliga ledarutvecklingsprogram har stor pedagogisk bredd eftersom vårt syfte är att tillgodose olika inlärningsstilar. Uppföljning och utvärdering av utvecklingsinsatserna tillsammans med deltagarna i ledarutvecklingen är en självklar del av vår pedagogiska modell.
Programmen designas alltid i nära samarbete med uppdragsgivaren och kan innehålla olika fokus, till exempel
• Det personliga ledarskapet
• Det strategiska ledarskapet
• Det hälsofrämjande ledarskapet
• Det coachande ledarskapet
• Att leda förändring och hantera motstånd
Vi anpassar alltid våra ledarutvecklingsprogram utifrån företagets specifika behov och önskemål. Programmen vänder sig till chefer på olika nivåer inom såväl privat som offentlig verksamhet.