Utan god självinsikt och inre trygghet som människa blir det svårt att nå långsiktig och verklig framgång i ledarrollen
Ett gott ledarskap handlar i grunden om att förstå sig själv – sin personlighet, sina styrkor, utvecklingsområden, drivkrafter, behov och mönster. Det handlar också i hög grad om att vara lyhörd för och att försöka förstå sin omgivning och de människor man är satt att leda. Som chef behöver jag förstå hur jag påverkar min omgivning – och hur jag själv påverkas och reagerar. Vi samskapar hela tiden det som sker och det förhållningssätt jag väljer bidrar i högsta grad till de resultat som presteras. Ett tydligt ledaruppdrag och tillgång till verktyg och modeller hjälper mig givetvis i min ledargärning, men utan god självinsikt och inre trygghet som människa blir det svårt att nå långsiktig och verklig framgång i ledarrollen. Varje chef behöver hitta sitt eget personliga ledarskap.
Ledarutvecklingsprogrammen innehåller därför alltid ett stort mått av personlig utveckling och självkännedom
Mot bakgrund av insikterna ovan ser jag till att alltid designa ledarutvecklingsprogrammen med ett stort mått av personlig utveckling och självkännedom – det löper som en röd tråd genom samtliga processteg i programmet där deltagarna får möjlighet att reflektera över sig själva och sin egna situation oavsett vad det aktuella temat handlar om. Förutom en fördjupad självinsikt kopplat till den egna ledarrollen tillhandahåller jag praktiska verktyg och modeller som du som chef direkt kan användas i ditt ledarskap på hemmaplan.
Teori och praktik sammanflätas genom övningar, diskussioner och egen reflektion för att säkerställa ett så bra lärande som möjligt
Min ambition är att insikter, kunskaper och utvecklingsmöjligheter ska integreras i varje individ både genom egen upplevelse och genom teori. Utvecklingsprogrammen är därför varvade med egna upplevelser genom övningar, egen reflektion både enskilt och tillsammans med andra, dialog i såväl mindre grupper som i storgrupp samt teoriavsnitt som sammanfattar aktuellt tema och där utrymme finns för ytterligare reflektion. Jag går igenom relevanta teorier, verktyg och modeller som deltagarna praktiskt får arbeta med såväl under programmet som i sin specifika arbetssituation.
Exempel på övningar hämtas från deltagarnas egen verklighet, för att möjliggöra maximalt lärande och autenticitet som naturligt kan appliceras på arbetet i vardagen. Jag skapar tillsammans med deltagarna en lärande miljö där alla deltagares kunskaper och erfarenheter blir viktiga bidrag.
Samtliga ledarutvecklingsprogram har stor pedagogisk bredd eftersom mitt syfte är att tillgodose olika inlärningsstilar.
Uppföljning och utvärdering av utvecklingsinsatserna tillsammans med deltagarna i ledarutvecklingen är en självklar del av min pedagogiska modell.
Programmen vänder sig till chefer på olika nivåer inom såväl privat som offentlig verksamhet.
Jag har genom åren träffat flera hundra chefer i ledarutvecklingsprogram från olika företag/organisationer och branscher. Genom denna erfarenhet och ”kunskapsbank” kommer jag givetvis alltid med förslag på relevant upplägg utifrån just era behov och önskemål.
Här nedan ser du några exempel på inriktning och teman för olika ledarutvecklingsprogram som jag genomfört:
• Att leda mig själv – att leda andra – att leda organisation i förändring
• Självledarskap
• Det hälsofrämjande ledarskapet
• Det coachande ledarskapet
• Att leda förändring och hantera motstånd
Känns det intressant? Vill du veta mer? Varmt välkommen att höra av dig!