Ibland uppstår meningsskiljaktigheter på arbetsplatsen som utvecklas till en mer eller mindre öppen konflikt. Vi vet att konflikter tar mycket av den energi, motivation och arbetsglädje som så väl behövs för att göra ett bra arbete. I värsta fall sjunker effektiviteten så pass mycket att det börjar märkas i lönsamheten, kanske också i form av sjukskrivningar. Konflikten behöver hanteras.
Konflikter handlar dock sällan om själva sakfrågan, utan oftast om hur den uttrycks och hur vi agerar.
Vår insats går ut på att samla de parter som är oense för att skapa tid och rymd för aktuell frågeställning, tankar och känslor. Ibland föregås dagarna med inblandade parter med individuella samtal med var och en i syfte att förstå mer om konflikten.
De involverade blir här medvetna om det egna ansvaret, språkbruk och kroppsspråk. När var och en har uppnått individuell insikt att alla bär sin del av ansvaret i konflikten finns möjlighet att komma vidare.
Efter 6–8 veckor gör vi en uppföljning för att säkerställa att insatserna fått önskad effekt.