Konflikter på arbetsplatsen tar alltid för mycket energi för att låta dem fortgå
Ibland uppstår meningsskiljaktigheter på arbetsplatsen som utvecklas till en mer eller mindre öppen konflikt. Vi vet att konflikter tar mycket av den energi, motivation och arbetsglädje som så väl behövs för att göra ett bra arbete. I värsta fall sjunker effektiviteten så pass mycket att det börjar märkas i lönsamheten, kanske också i form av sjukskrivningar. Konflikten behöver lösas.
Du som chef eller någon extern part behöver hjälpa inblandade genom att medla i konflikten
Om du som chef känner att det blir svårt att gå in och medla i konflikten ska du absolut anlita extern hjälp – gärna i ett tidigt skede innan konflikten hunnit ta fart och fördjupas i allt för hög grad.
Min insats går ut på att samla de parter som är oense för att skapa tid och rymd för det som pågår där var och en på ett respektfullt sätt delar sina tankar och känslor. Här handlar det om att förmå parterna att prata med och verkligen lyssna på varandra. Som medlare i en konflikt är jag en neutral part som hjälper personerna att bli medvetna om det egna ansvaret, språkbruk och kroppsspråk. När var och en har blivit sedd och hörd och uppnått individuell insikt om sin del av ansvaret i konflikten finns möjlighet att komma vidare.
I vissa situationer väljer jag att ha individuella samtal med de inblandade i konflikten innan vi träffas gemensamt. Det kan vara verksamt i särskilt komplexa situationer för att förstå mer av det som pågår och för att tidigt starta med interventioner som lyfter parternas eget bidrag och ansvar i det som händer – och inte minst utforska viljan att bidra och komma till en lösning.
Alla konflikter går inte att lösa – då behöver de hanteras
Om båda parter mår dåligt skulle man ju kunna tänka sig att det vore enkelt att komma till en lösning. Alla borde ju vinna på att lösa konflikten. Visst är det så, men problemet är bristen på tillit. Oavsett om jag är en person som har lätt eller svårt att lita på andra människor i normala fall, gäller det faktum att när konflikten fördjupats så har vi tappat såväl tillit som empati, även om vi i övriga livet har väl fungerande relationer och känner tillit till andra.
En mycket viktig aspekt i all konfliktlösning är därför att ta tag i situationen utan dröjsmål och utforska viljan till att lösa konflikten, parterna behöver vara beredda att göra ett helhjärtat försök. Om svaret är nej följer ett annat scenario än medling, då behöver du som chef hantera konflikten genom andra åtgärder. Det kan bli aktuellt med omplacering av en eller båda parter. Själva konflikten är olöst men hanterad och förhoppningsvis förmår parterna läka såren var och en på sitt håll.
Tveka inte att höra av dig om det finns konflikter i din arbets- eller ledningsgrupp, jag finns här för er som stöd i processen.